HTML

Légifelvétel

Hol találhatsz még bennünket? http://legifelvetel.blogspot.hu http://www.facebook.com/Legifelvetel

Friss topikok

  • klacus: @WTF???!!4!!44!!: Mi a különbség, ma Simicska az ász, régebben a Walliszos srácok voltak a menők, ... (2015.01.04. 18:45) Egy elégedetlen tüntető
  • Szűtté mamá? Szűjjé!: @A megvalósult amerikai ólom..: Fúúúú de buta vagy te fideszes, te!!! Nem magyarázom egy fideszkur... (2015.01.01. 22:11) Kövér László és a páva tánca
  • Éhes ló: @Chang Beer: rohamos a hisztériátok max. Buktor minden létező választást megnyert az elmúlt 8 évbe... (2014.12.01. 08:23) Kedves Pokorni Zoltán Alelnök Úr!
  • : @xvxvxv: 1989 elfelejtett tudás „Az uralkodó réteg forradalma, csak arra jó, hogy vég nélkül fenn... (2014.03.24. 05:20) Elég volt. Ki kell mondani!
  • : Mit kíván a Magyar Nemzet! Új 12 pont! 1. Minden választásra jelölt előzetes átvilágítását! 2. Ak... (2014.03.24. 05:16) Szerződést a választókkal!

Látogatók

2013.01.02. 18:10 légügyi megfigyelő

Menekülőút az alkotmányosságnak?

Címkék: Orbán Viktor Országgyűlés Alkotmánybíróság Alaptörvény Alkotmány Áder János

Az immár egy éve hatályban lévő Alaptörvénynek, melyet köztudomásúlag gránitszilárdságúnak terveztek, a harmadik módosítása előtt állunk. Ez az úgynevezett gránitszilárdság kiérdemelt már néhány viccet, hiszen ennél gyakrabban módosított új alkotmányt aligha lehet találni szerte a világban. Talán a törvény szövegét gránitmintás lapra nyomtathatták, egyéb összefüggést nehéz a maradandóságáról ismert kőzet és a törvény között felfedezni.

Az alkotmány módosítására, illetve a módosítás beígért eseményeire rendre akkor kerül sor, amikor valamely törvény szövegének alkotmányossága már eleve vitatható. A „törvényalkotói” szándék világos: ha már bele van írva az Alaptörvénybe az érintett szöveg, akkor aligha vizsgálhatja annak alkotmányellenességét az Alkotmánybíróság, hiszen ekkor azt a szöveget bírálná, amely alapján bírálnia kellene a szövegeket… stb, s így az alkotmánybíráskodás programozói „terminus technicus”-szal élve végtelen ciklusba kerülnének. Ezt az Alkotmánybíróság maga is felfedezte, legutóbb a 61/2011. számú határozatában ki is jelentette, hogy az Alkotmány és az Alkotmány módosítás szövegét nem bírálhatja „felül”.

Ám tegyük fel a kérdést a következőképp: mi van akkor, ha az Alkotmánybíróság előtt már járt, és alkotmányellenesnek tartott jogszabályt tenne a „jogalkotó” az Alaptörvény részévé, alkotmányosítva azt, és így kicselezni igyekezve az alkotmányossági kontroll lehetőségét?

Ilyenkor miért ne utasíthatná vissza az Alkotmánybíróság az érintett normaszöveg Alaptörvénybe írását, tekintettel arra, hogy a kérdéses jogszabály „ab ovo” alkotmányellenes volt, így fel sem merülhet annak alkotmányosítása? És erre egy nagyon komoly ok is felhozható, mégpedig az, hogy az Alkotmánybíróság döntése „erga omnes” hatályú, azaz hatálya mindenkire kiterjed. Kiterjed tehát rám, Önre, kedves olvasó, kiterjed minden magyar állampolgárra, és ennek révén magára az Országgyűlésre, a Kormányra, sőt, annak fejére, dr. Orbán Viktor jogász-miniszterelnökre is. Ezzel pedig az jár, hogy amennyiben tudottan alaptörvény-ellenes szabályt igyekezne a felsoroltak közül bárki beleírni az Alaptörvénybe, akkor a hatályban lévő Alaptörvény szellemiségével szemben, tehát

 

ALAPTÖRVÉNY-ELLENESEN JÁR EL.

 

Ha pedig az Alkotmánybíróság nem bírálja el magát a jelenséget, akkor maga a Taláros Testület is nyilvánvalóan az Alaptörvény megsértésében válik cinkossá.

 

És van itt még valaki, akinek szerepe lényeges a kérdésben, akinek aláírása nélkül a törvény hatályosulása nem képzelhető el. Szerencsénkre Magyarország Köztársasági Elnöke, dr. Áder János maga is jogász, így nyilván ő is megláthatja az alkotmánysértés szándékát. Bár neki azért nehezebb a dolga, hiszen az Alaptörvény S.) cikke (3) bekezdése szerint az Alaptörvénynek vagy annak módosításának csak aláírására van joga (vétó jogot ugyanis nem biztosítottak neki), mégpedig azt követően, hogy az Országgyűlés Elnöke aláírja, és megküldi részére.

Van ugyanakkor további jogköre is, hiszen az államfő kifejezi a nemzet egységét, és őrködik az államszervezet demokratikus működése felett. Azaz, legalább a szavát fel kellene emelnie az ilyen túlkapások esetén, mivel megint csak az Alaptörvényre hivatkozva (C.) cikk, (1) bekezdés) a magyar állam működése a hatalom megosztásán alapszik. Az állam szó mögött itt a teljes államszervezetet, tehát többek között az úgynevezett központi állami képviseleti szerveket is magába foglalja, amely nem más, mint a központi képviseleti rendszer, maga a TÖRVÉNYHOZÁS.

Ez annyit tesz, hogy a törvényhozás működési zavarai miatt igenis szót kell emelnie az Államfőnek, mert ez Alaptörvénybe foglalt kötelezettsége.

Különösen igaz ez a választási szabályok esetében, hiszen – amint a közvélemény kutatások is nagyszerűen igazolták – az e törvény körébe tartozó regisztráció kérdésében 80%-osra tehető az elutasítók aránya. A választási eljárásról szóló szabályok pedig nem olyanok, mint például az adótörvények, amelyet rendre sokan nem szeretnek. A választási szabályok alapvető szabadságjogokat érintenek. Az ilyen arányú ellenvéleménnyel – ha már a Kormányunk tesz a választókra – a Köztársasági Elnöknek foglalkoznia kell!

És mint állampolgárnak, még egyéb alkotmányos kötelességei is vannak. Itt a C.) cikk (2) bekezdésére is gondolhatunk. Ez a normaszöveg így fogalmaz:

Senkinek a tevékenysége nem irányulhat a hatalom erőszakos megszerzésére vagy gyakorlására, illetve kizárólagos birtoklására. Az ilyen törekvésekkel szemben törvényes úton mindenki köteles fellépni.

Örvendetes és megnyugtató lenne, ha az Elnök megtalálná ennek legmegfelelőbb módját.

 

Várjuk a fejleményeket, mind az Alkotmánybíróság, mind a Köztársasági Elnök részéről!

 

Boldog Új Évet, Magyarország!

 

 

 

 

Egyetértesz? Csatlakozz hozzánk a Facebook-on:

22 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://legifelvetel.blog.hu/api/trackback/id/tr224992616

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Menekülőút az alkotmányosságnak? 2013.01.03. 17:26:01

Az alkotmánybíráskodás programozói végtelen ciklusba kerülnének.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tamás Csacsicska 2013.01.02. 23:19:34

Én törvényes úton fellépek. Na és a diktátor ezt nem szarja le?

Rodolfo63 2013.01.02. 23:21:55

áder jancsi tesz magasról erre, a párt érdeke mindenek felett áll

dunaparti 2013.01.02. 23:33:51

A Fidesz a gránitszilárdságú alkotmányukat levitték a kerti budi tépett újságpapirosának szintjére.

von Putri 2013.01.02. 23:37:35

Ha nincs SZDSZ az már nem is demokrácia. Minden további magyarázat felesleges

Vitéz László 2013.01.02. 23:41:50

:))))) bruhhahahhaha:)))) és le kell lőnie a diktátort persze...

csak egy dolog akadájozza benne drádert: a HITVÁNYSÁGA

alkalmatlan és gerinctelen mint a többi fidesmafiaféreg...

timargabor · http://kard.blog.hu 2013.01.03. 00:03:17

Önmagában azért nem fognak elkaszálni semmit, mert korábban alkotmányellenes volt, de most a normaszöveg része (saját tipp).

Máshol látom a fogódzót. Mondjuk a választási regisztrációt hová máshová tennék, mint a XXIII. cikkbe? Amely ugye így kezdődik: "Minden nagykorú magyar állampolgárnak joga van ahhoz, hogy az országgyűlési képviselők [...] választásán választó és választható legyen."

És akkor beírnák ebbe, hogy "(X) Sarkalatos törvény a választójogot a választást megelőző regisztrációhoz kötheti"?

Na most akkor alapjog vagy nem? Ezzel elbíbelődhetnek, persze dönteni annak alapján fognak, hogy hány Balsai-like tagjuk lesz a döntéskor.

Miért nem gátak épültek stadionok helyett? 2013.01.03. 00:03:52

Máris összeomlott az építési engedélyek intézésének elektronikus rendszere, óriási a fejetlenség.
Egy hónapon belül megbénul az ország, a járási hivatalok, az oktatás, az egészségügy összeomlik. A rezsicsökkentési porhintés miatt mindenki rosszabbul jár, mert a nagyfogyasztók a 15 %-os emelést a népre hárítja, minden drágább lesz.

De a sunyi fideszesek által felállított fideszes ellenőrző bizottság fideszes tagjai majd szép summát kapnak!

Itt az idő, készülj a kormányváltásra!

Rox 2013.01.03. 00:24:34

A cikk elejében van némi maszatolás. Értékelem a szerző jószándékú buzgalmát, de v.sz. mindaddig, amíg az alkotmánymódosító hatalom birtokosa nem alkalmaz erőszakot és betartja az alkotmánymódosítás formális eljárási szabályait, addig a jelenlegi játékszabályok szerint olyasmivel is kiegészítheti az Alaptörvényt, ami addig alkotmányellenesnek minősült. (Feltéve persze, hogy az új szabály beemelése nem idéz elő belső koherenciazavart.)

Inkább abban látom a problémát, hogy M.o.-n az alkotmánymódosító és a törvényhozó hatalom szinte egy és ugyanaz. Ha az Alaptörvény a törvénymódosításhoz képest az alkotmánymódosításhoz olyan többletgaranciákat is megkívánna, mint pl. az, hogy a módosítás érvényességének feltétele, hogy a következő parlament is jóváhagyja, akkor nem lenne lehetőség az Alaptörvény mostanihoz hasonló pitiáner farigcsálására.

makacs szennyeződés 2013.01.03. 01:06:26

fárasztó és átlátszó ez színjáték, ahogy eljátszák nekünk az alkotmányosságot, igazán abbahagyhatnák már. köszönjük, taps, elég lesz.

az alkotmánybíróság teljesen felesleges pénzszórás, de a több száz gombnyomogató biorobot is a parlamentben, és a közt. elnöki intézmény is úgy, hogy gyakorlatilag rendeleti kormányzás van.

hétvégén rosszat álmodik a vezér és hétfőn elvon a felsőoktatásból 40 milliárdot, lefejzve azt. minek ehhez ez a hattyú halála?

oszlassák fel ezeket a bábszínházakat, legalább épülhet mégegy stadion, vagy egy fociakadémia, legalább addig sem egyetemre járnak a gyerekek, akik nem mentek külföldre, hanem szórakoztatják a vezetőt és a politikai elemzőket.

a minisztériumok maradhatnak, hogy azért legyen biztos állása minden pályakezdő fideszesnek.

LallyPop 2013.01.03. 01:54:14

Légügyi megfigyelő

Maradj a kaptafánál, vagy legközelebb kérj meg egy jogászt vagy egy legalább másodéves joghallgatót hogy segítsen.

Az alkbíróság az alkotmány szövegét nem bírálhatja el, hanem maga a mindenkori alaptv. szövege az alapja a munkájának(mindent ahhoz viszonyít). Ez elég logikus egyébként, hiszen ha megtehetné, akkor a legfőbb állami tevékenységbe(tvhozás) bíróság avatkozhatna be, ami nonszensz.
Ezen természetesen a korábbi AB határozatok sem változtatnak, mert a parlamentet(mint legfőbb népképviseleti szervet) nem kötik, ahogy (ad extremo) az AB-t is megszüntetheti/átszervezheti a parlament 2/3-dal.

LallyPop 2013.01.03. 02:07:24

Légügyi megfigyelő

Ma a parlamenti 2/3 munkájának egyetlen korlátja a politikai felelősség(hogy leváltják őket), ill. a nk-i közvélemény esetleges nyomása.

Belső jogi korlátok nincsenek, mert anno a rendszerváltás alkotmánya a 2/3nak teljes felhatalmazást adott(ez így is szigorúbb mint a legtöbb országban, ahol a 2/3os tvi kör többnyire szükebb vagy nincs). Ebbe a teljes felhatalmazásba beletartozik a választási eljárás tetszőleges módosítása az államforma változtatása az állam nevének megváltoztatása az állami szervek, bírósági rendszer bármilyen átalakítása.

Csak a politikai arcvesztés a korlát, jogászkodásnak itt nincs helye.

Szevasztok 2013.01.03. 07:58:57

@timargabor: "És akkor beírnák ebbe, hogy "(X) Sarkalatos törvény a választójogot a választást megelőző regisztrációhoz kötheti"?"

Sokan sokszor leírták már, hogy a regisztrációval nem az a baj, hogy esetleg regisztrálni kell, hanem annak a konkrét megvalósulási formája.

Szevasztok 2013.01.03. 08:00:26

@Ándi bácsi: "Az alkbíróság az alkotmány szövegét nem bírálhatja el"

Kivéve, ha az alaptörvény szövege önmagával áll ellentmondásban, ugyanis ekkor értelmezhetetlen.

DezInf 2013.01.03. 08:22:20

@Ándi bácsi:

Minden ilyen törvény megszavazása előtt név szerinti szavazást kell kérni. Kétharmad ide,kétharmad oda. Névvel vállalva a döntést azért ciki és nyoma marad. Jahhh,utólag nem változtatható meg az,hogy hogyan is szavazott.
Horn lemondott a kétharmadról, Orbán simán visszaél vele. Kommunista trükk ez is,ugye? :)

DezInf 2013.01.03. 08:30:10

Azért ez elég rémisztő.
Rém-választási törvény:
1.§ A választásokon csak Orbán Viktor személyes írásbeli jóváhagyásával indulhat jelölt.
2.§ Szavazni csak fidesz tagsági igazolvánnyal lehet.

Akkor ez sutty be az Alkotmányba ( alaptörvénybe,bocsi ) és minden meg van oldva. Ellenzék megszünt,a parlament tök felesleges-akár bérbe is lehet adni .
Akkor mit cicózik Orbán ? Érdemes ennyit égetni magukat?
Egyszer kell meglépni,amíg megvan a kétharmad, oszt jónapot!

légügyi megfigyelő 2013.01.03. 17:52:56

@Rox: Kedves Rox, nagyjából egyetértek Veled, elsősorban a második bekezdésedben írottakkal. Az elsőhöz azért van néhány "hirtelen" észrevételem: az Alaptörvényt ma sem egészítheti ki akármivel és nem is módosíthatja akárhogy a törvényhozás amely sajna nincs ma határozottan elválasztva az alkotmányozó és az alkotmánymódosító hatalomtól.
Miért nem változtathatja meg akárhogy az Alaptörvényt? Azért, mert léteznek olyan alapnormák, amelyek "univerzális" normák, és amelyeket nem lehet tetszés vagy hangulat szerint az alkotmányokba foglalni. Valamelyik alkotmánybíró hozta fel példaként a rabszolgatartás kérdését: bevezethetné az országgyűlés az Alaptörvény módosítása által a rabszolgatartás "intézményét"? Nem, mert olyan klauzulákkal ütközik, amelyek a nemzeti alkotmányok felett "lebegnek", határát képezve bármilyen elvadult, vagy elvadulni készülő hatalomnak. Ha például valamely ötlet ellenkezik nemzetközi szerződésekkel, ENSZ alapokmánnyal, nem írható be az Alkotmányba, vagy Alaptörvénybe. Léteznek olyan megváltoztathatatlansági klauzulák, amelyek nem írhatók át a politikai hangulat szerint, stb. Kétségtelen, hogy az alkotmányjog hazai interpretálása, különösen a napi gyakorlaté el sem tud képzelni effélét, mert fétisszerűen elfogadja a magának korlátlan jogokat vindikáló Országgyűlést minden hatalom letéteményesének, aki bármit megtehet.

Az írás fő kérdése az, hogy ha kimondatik valamiről, hogy az alaptörvény-ellenes, bekerülhet-e az Alaptörvénybe? Szerintem nem, hiszen amikor kimondatik az alaptörvény-ellenessége, akkor még nem része az Alaptörvénynek, tehát a becikkelyezés gondolata is alaptörvény-ellenes. Tehát ha az egyes kormányzati ötletek a becikkelyezés előtt az arra jogosultak által az Alkotmánybíróságra kerülnek, amely kimondja (ha kimondja) az adott normatervezet alaptörvény-ellenességét, akkor nem épülhet be az Alaptörvénybe.

légügyi megfigyelő 2013.01.03. 18:04:43

@Ándi bácsi: "Az alkbíróság az alkotmány szövegét nem bírálhatja el, hanem maga a mindenkori alaptv. szövege az alapja a munkájának(mindent ahhoz viszonyít). Ez elég logikus egyébként, hiszen ha megtehetné, akkor a legfőbb állami tevékenységbe(tvhozás) bíróság avatkozhatna be, ami nonszensz."

Felhívnám figyelmedet a magam kaptafája mellől, hogy amikor egy törvényt az Ab. alaptörvény-ellenesnek minősít, és azt be kívánja építeni az Ogy. az Alaptörvénybe, akkor egy kinyilvánítottan alaptörvény-ellenes tételt szándékozik normává tenni. Ehhez pedig nincs joga, hiszen az ilyen törekvés éppen az alaptörvényi normákkal igyekszik szembetrappolni.

Másrészt van példa a világban arra, hogy az alkotmány szövegét, éppenséggel az alkotmány módosítását az alkotmánybíróság elbírálhatja. Szeretnék ezen a ponton hivatkozni az olasz alkotmánybíróság vonatkozó érvelésére, amely magyar fordításban a következőképp hangzik:
"Az Olasz Alkotmány tartalmaz néhány legfőbb vezérelvet, amelyek tartalmi lényegét eltörölni vagy módosítani nem lehet, sem az alkotmány felülvizsgálatát szolgáló, sem egyéb alkotmányos törvény által. Ilyen vezérelvek egyrészt azok, amelyet maga az Alkotmány is kifejezetten az alkotmánymódosító hatalom abszolút korlátjának tekint, mint az Alkotmány 139. szakasza, amely a köztársasági államformáról szól; másrészt azok, melyek ugyan nincsenek kifejezetten említve az alkotmánymódosítással nem érinthető szabályok között, mégis azok közé a legfőbb értékek közé tartoznak, amelyekre az Olasz Alkotmány épül."

továbbá ugyanitt:
„Nem lehet mindazonáltal tagadni, hogy ennek a Bíróságnak (ford.: Alkotmánybíróságnak) módjában áll elbírálni az alkotmánymódosító és alkotmányos törvények az alkotmány rendelkezései legfőbb vezérelveinek való megfelelőségét. Ha nem így lenne, abba az abszurd helyzetbe jutnánk, hogy az Alkotmány joghatóságának garanciarendszerét hiányosnak, vagy nem kellően hatékonynak találnánk épp azon normák tekintetében, amelyek értéke a legmagasabb.”
(1988. évi 1146. határozatból)

Azaz éppenséggel nem ördögtől való az alkotmánymódosító szándék felülvizsgálata az Alkotmánybíróság által, éppen az alkotmányos rend védelme érdekében. Sőt, épp hogy kötelessége. Lenne.

légügyi megfigyelő 2013.01.03. 18:07:10

@timargabor: ...hm, pedig kellene, hiszen a tiszta (nagylevegő...) normaszöveg védelme miatt egy eredetileg "megbélyegzetten alaptörvényellenes norma nem kerülhet az Alaptörvény szövegkorpuszába.

Valójában ez egy abszolút határa az alkotmánymódosító hatalomnak még akkor is, ha eredetileg nincsen szabályozva a módosítások határa.

légügyi megfigyelő 2013.01.03. 18:11:35

@DezInf: szerintem ezzel azért nem meri égetni magát, mert kényes a lila nyakkendőjére. Orbán veszettül igyekszik úgy tenni, mintha alkotmányos, demokratikus és egyébként meg normális országot építene. Minden zajongástól összeugrik a gyomra, ld. diákmozgalom. Állítom, ha többen kimentek volna rázni a rácsot, rakatnyi unortodox szabályt visszavont volna, mert mégsem szerepelhet a világsajtóban úgy, mint az elemi tiltakozásokat kiváltó miniszterelnök.
Orbán imázsának lényege a nemzeti együttműködés, a tiltakozókat meg nehéz így fotózni. Erre kell egyébként az ellensúlyt adó békemenetelés. :)

laci0011 2013.01.03. 18:25:59

A baltásüzlet óta tudni lehet minden magyarnak,ezek a fityuszos fiúk csak a pénzre hajtanak.Ilyen keresztény erkölcsgyalázók ne alkotmányozzanak.

Rox 2013.01.03. 20:23:20

@légügyi megfigyelő: Kedves légügyi megfigyelő, az észrevételed első részével egyetértek, azaz elfogadom. Valóban, a belső koherenciazavar mellett ott vannak azok az egyezmények, amelyekkel ellentétes jogi normák nem lehetnek az Alaptörvényben, mindaddig, amíg ezekben az egyezményekben részesek vagyunk. Ezt a külső meghatározottságot nem misztifikálnám, tehát semmiféle természetjogias értelmet nem tulajdonítanék neki, hanem a nemzetközi erőviszonyok által meghatározott érték- és elvárásrendszernek tekintem. Ebben benne van az is, hogy ezek az elvárások történelmi mércével gyorsan megváltozhatnak. (Húsz éve pl. a tengerentúli Nagy Testvérünk csatlósaival együtt a szabadság bajnoka volt a "nemzetközi közjog" porondján, mert akkor az jó volt neki, ma meg már sokkal inkább csak fügefalevél, meg casus belli nekik, ha éppen arra van szükségük.)

Az Alkotmány és az alkotmánybíróság viszonyára vonatkozó tételeddel viszont nem értek egyet. Az Alkotmánybíróság az Alkotmány vagy Alaptörvény által konstituált intézményrendszer és szabályrendszer része. Az Alkotmányvíróság tehát függ az Alkotmánytól, de fordítva nem igaz. Az alkotmányozó hatalom nem függ az alkotmánybíróságtól. Ha az alkotmányozó hatalom alá lenne vetve a hatályos Alkotmánynak, (=az általa konstituált normarendszernek, intézményrendszernek), így pl. az Alkotmánybíróság határozatának vagy az Alkotmány betűjének, akkor nem lenne képes az Alkotmányt módosítani. Sem olyan szabállyal nem módosíthatná azt, amit az AB határozata tilt, sem olyannal, ami eltér a hatályos alkotmány betűjétől. A contrario, ha az alkotmánymódosító hatalom képes bármit is módosítani az Alkotmányon, akkor arra is képes, hogy az Ab. által korábban alkotmányellenesnek nyilvánított szabályt beemeljen az Alkotmányba.

légügyi megfigyelő 2013.01.03. 22:29:26

@Rox: Kedves Rox, Ándi bácsinak írott válaszban beidéztem az olasz alkotmánybíróság egy határozatát, amelyben kifejti, hogy miért tartja magát felhatalmazva az alkotmánymódosítások felülvizsgálatára, holott ott sincs kifejezetten lehetővé téve az alkotmánybíróság alkotmányt és módosításait illető vizsgálatának "joga". Szerintem figyelemre méltó az érvelés, még ha természetjogas (talán).
ld. a 18:04:43-kor írott válaszban
süti beállítások módosítása